onsdag 16 juni 2010

2 månader

Två månader har gått sedan ÅKE kom till världen och jag blev mamma...

Åke blir mer och mer pratsugen, ger svarsleenden, följer med blicken och vill vara med. Han har passerat 7 kg strecket och följer sin pappas viktkurva, sedan han var liten, precis. Han är också väldigt lik sin pappa!
Just nu gillar han
  • att äta (!)
  • att sussa i sin vagn
  • att sitta i sin babysitter
  • när vi sjunger för honom
  • att bada
  • att ligga med rumpan bar
(alltså ungefär det som de flesta barn gillar, tror jag... )

Åke vaknar oftast runt fem-sex-tiden och vill ha mat och ny blöja. Sedan vill han gärna prata, är glad och delar ut leenden till både sin morgontrötta mamma och till sin pappa, som strax går upp och åker till jobbet. Efter det sover han frukost till runt 9 då mamma precis hunnit avsluta sitt morgonkaffe och är redo att ge förmiddagsmål. Då blöjbyte och lite fixande är färdigt brukar vi gå förmiddagspromenad med Leia och då gillas det att ligga i vagnen med sufletten nere och titta på himmelen. Efter vi kommit hem brukar det vara lunchdags för både bebis och mamma.

På eftermiddagen har vi kanske fikagäster eller ska det städas, tvättas eller något annat "projekt". Åke tycker om att ligga på en filt på golvet och gymnatisera - sträcka på armar och sparka med benen. Världens sötaste joller och bebisljud brukar han också bjuda på. En liten eftermiddagsamning brukar lilleman vilja ha innan han sussar en stund till innan pappa kommer hem. Då är det lite prat med honom och kanske följa med ut i vagnen medan han pysslar med något för då vill mamma ha "egen"-tid som hon kallar det. Innan läggdags gillar Åke att ta ett bad å sen är det det dags att fylla magen flera gånger om så han står sig (kanske) hela natten.

Jag, har börjat vänja mig vid att vara småbarnsmamma och tycker det är rena lyxlivet! Nu värdesätter jag dock en egen tvättmaskin på ett helt annat sätt än innan och nappen är, verkligen, en underbar uppfinning. För övrigt har jag nog fått världens snällaste unge! Nu vill jag bara bli av med degklumpen på magen och sen får gärna tiden gå i snigelfart så jag hinner njuta så mycket som möjligt!

//ina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir glad för varenda litet ord:)